dissabte, d’octubre 17, 2009

Una visió tecnohumana

L'article "Cultura tecnológica y educación" d'A. Álvarez i R. Méndez planteja una visió global de la realitat humana en el present històric i en vistes al futur a partir del concepte "tècnica". Tècnica en el sentit general i ampli d'acció humana, per tant, tota acció pot ser interpretada com a tècnica. A partir d'aquí els autors reparteixen les implicacions de tota mena que es donen en totes les activitats humanes en quatre grups: tecnologies organitzatives, artefectuals, simbòliques i biotecnologies. Les primeres es refereixen a tot tipus d'organització social. Les segones a la fabricació d'instruments materials per a tota mena d'accions. Les terceres a la creació de símbols i representacions de la realitat. I les quartes a la manipulació de les parts vives de la natura.

L'avantatge d'unificar aquestes quatre dimensions de la acció humana sota el concepte de tècnica permet veure que cap d'elles està separada de la resta. D'aquesta manera es desmunta la creença en una visió tècnica anterior que considerava la tècnica com una activitat que res tenia a veure amb la organització social, ni amb la creació simbòlica ni tant sols amb la vida com a vida. Era un mecanisme neutral que afavoria una idea de progrés igualment neutre la qual cosa, de fet, amagava una selecció de valors i de finalitats que a la pràctica sí que influien i configuraven totes les altres dimensions de l'activitat humana.

En la mesura que ara siguem conscients de la no neutralitat d'una acció tècnica perquè tècnica és organitzar les vacances d'una societat, ho és la fabricació d'uns artefactes o d'uns altres, ho és una manipulació biològica o una altra, com també la selecció d'un llenguatge o un altre, podrem entendre la importància d'una educació que posi en evidència aquestes implicacions o interrelacions dels quatre aspectes.

Dit d'una altra manera. Educar en la bona direcció des d'aquesta perspectiva vol dir oblidar el concepte de neutralitat aplicat a la tècnica. Significa fer present el concepte de valor i de finalitat des del començament. Implica l'exercici constant de la crítica no per a relativitzar-ho tot, sinó per aprofundir en totes les possibilitats de les accions humanes, avui i de cara el demà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada