dimecres, de desembre 02, 2009

L'educació en la comunicació

Després de llegir el text de Júlio César Pintos Cubo "La educación para la comunicación y el papel de las educadoras sociales" veig bàsics i imprescindibles els punts que planteja per a una educació encarada a entendre els mitjans de comunicació: les persones hem d'estar alfabetitzades mediàticament per comprendre els missatges; hem de ser conscients de com funciona el món dels mitjans de comunicació; hem de ser perones actives, reconstruint els significats dels missatges, tenint en compte la seva identitat i context social; hem de ser crítiques amb les ideologies i conscients de la nostra dimensió social, és a dir, que som persones influenciades pel nostre entorn. Tots aquests aspectes ens ajudaran a ser creatives a l'hora d'interpretar els missatges que ens arriben i d'inventar els nostres propis textos.

Els aspectes acabats de citar els trobem en el personatge del documental de Sergio Morkin: Oscar Brahim és un taxista argentí que per culpa del bombardeig publicitari sofert diàriament durant les dotze hores que conduix per la seva ciutat es planteja la possibilitat de manipular els anuncis publicitaris variant-ne el significat alhora que en critica el significat inicial i provoca una reacció en les persones a qui dirigeix els nous significats, la gent que com ell, se'ls troba cada dia quan va cap a casa, a la feina o a comprar.

Oscar Brahim es dedica, doncs, a transformar a través de diferents tècniques i arts plàstiques, tota aquella publicitat que considera enganyosa, manipulativa i que promou el consumisme compulsiu de la societat. Dur a terme aquestes accions és una manera de lluitar contra el sistema capitalista i fer palesos els valors que aquest sistema ens vol imposar. La contrapublicitat que crea és també una manera de reafirmar la seva ideologia, de reivindicar una manera diferent d'educar, de tenir clares quines són les idees i valors que polítics, multinacionals, bancs, etc. ens volen fer empassar, de reivindicar l'art com a mitjà d'expressió i comunicació, etc.

En definitiva, el text abans citat i les accions d'Oscar Brahim queden estratament lligades en ser una, la teoria i l'altra, l'aplicació pràctica de com entendre les informacions que ens arriben i, a la vegada, de com traslladar als altres els nostres pensaments.

Cuando el sujeto educando logra expresar una idea de modo que otros puedan comprenderla es cuando él mismo la aprende y la comprende verdaderamente. (Kaplún, 1998)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada